تبلیغات
پزشک خود باشیم - قبل از سكته به فكر قلبت باش!

پزشک خود باشیم

جمعه 30 اردیبهشت 1390

قبل از سكته به فكر قلبت باش!

نویسنده: موسی نایینی   

قبل از سكته به فكر قلبت باش!

قلب یكی از اعضای شگفت انگیز بدن است. در هر انسان سالم، قلب حدود 60 تا 80 بار در دقیقه تپش دارد و ریتم آن كاملا یكنواخت است...


پیش از اینكه سكته كنی باید درباره قلبت اطلاعات داشته باشی و از آن مراقبت كنی.

 

استرس، كم تحركی، افزایش وزن، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و الكل از عواملی است كه تو را هر روز به سكته نزدیك‌تر می‌كند. گزارش نشریه آلمانی اشترن گروند لبن و توصیه‌های متخصصان آلمانی را در این گزارش بخوانید.

قلب یكی از اعضای شگفت انگیز بدن است. در هر انسان سالم، قلب حدود 60 تا 80 بار در دقیقه تپش دارد و ریتم آن كاملا یكنواخت است. هر تپش، خون را وارد یك سیستم گردشی بسته می‌كند. مقدار آن حدود 6000 لیتر در روز به اندازه حجم یك استخر شناست. خون توسط سرخ رگ‌ها از قلب خارج شده و به همه اعضای بدن می‌رسد.

تمام بدن توسط سیستم مویرگی خون‌رسانی می‌شود و به سلول‌ها انرژی و اكسیژن كافی می‌رسد. تا زمانی كه قلب درست كار می‌كند آن را جدی نمی‌گیریم در صورتی كه یك صدمه كوچك در قلب و سیستم گردش خون می‌تواند زندگی انسان را به پایان برساند.

 

در آلمان 43 درصد از مرگ و‌میر انسان‌ها به‌علت بیماری‌های قلبی است.سیستم گردش خون به‌تدریج دچار تغییراتی می‌شود كه برای بدن خطرناك است: رگ‌ها سفت می‌شود و خاصیت الاستیك خود را از دست می‌دهد، در دیواره رگ‌ها چربی رسوب می‌كند و آرتریو اسكلروز پیش می‌آید. اگر پلاك ناشی از آرتریو اسكلروز در رگ‌های قلب یا مغز باشد رگ مسدود می‌شود و جان انسان در بین زندگی و مرگ قرار می‌گیرد. بروز سكته قلبی یا مغزی تا حد زیادی به ارث و گاهی به شانس انسان بستگی دارد. عادات و طرز زندگی انسان در این مورد مؤثر هستند. خطر آرتریو اسكلروز 50 درصد كمتر می‌شود اگر برای قلب و سیستم گردش خون ارزش قائل شویم و به آنها توجه كنیم.

استرس

استرس و افسردگی از فاكتورهای خطرناك به‌وجود آورنده بیماری‌های قلبی هستند. یوخن یوردان، پروفسور در رشته پزشكی- روان‌شناسی، پایه‌گذار نخستین كلینیك پسیوكاریولوژی در اروپا در این مورد چنین می‌گوید: فشارهای عصبی، هیجانات، عصبانیت و بحث‌های خانوادگی و شغلی باعث واكنش بدن می‌شود. هنگام استرس هورمون‌های آدرنالین، نورآدرنالین وكورتیزول ترشح می‌شود و در اثر تداوم استرس و ترشح این هورمون‌ها قلب ریتم طبیعی خود را از دست داده، امكان سكته قلبی وجود دارد.


پیشگیری

بسیاری از مردم استرس و فشارهای عصبی را جدی نمی‌گیرند، معمولا هنگامی خواستار كمك هستند كه دچار سكته قلبی یا مغزی شده اند! دوستان، شریك زندگی، دكتر یا روان‌شناس می‌توانند پیشگیری‌كننده این جریان باشند با درمان زودرس می‌توان به نتیجه رسید. در درجه اول باید عامل به‌وجود آورنده استرس را شناسایی كرد، پس از آن روان درمانی، روش‌های تمدد اعصاب و مدیتاسیون تاثیربخش خواهند بود. یوخن یوردان پیشنهاد می‌كند كه این اشخاص بیشتر با دوستان خود در تماس باشند و یك سرگرمی برای خود انتخاب كنند، توانایی خود آگاهی آنها باید به‌نحوی افزایش یابد. ژیمناستیك و ورزش باید به‌طور مرتب انجام شود (تا حدی كه ضربان قلب فركانسی حدود 120 بار در دقیقه داشته باشد) به این ترتیب در مدت 30 تا 45 دقیقه هورمون به مقدار طبیعی خود باز می‌گردد.


حركات بدنی

حدود نیمی از مردم آلمان كمتر از یك ساعت در هفته ورزش می‌كنند. اشخاص تنبل  نسبت به كسانی كه فعالیت بدنی كافی دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی و دستگاه گردش خون هستند.


پیشگیری

توسط فعالیت‌های بدنی، ضربان قلب و فشار خون كاهش می‌یابد، دستگاه تنفس بهتر كار می‌كند، تبادل كلسترین و مواد قندی در حد ایده آل انجام خواهد شد، همچنین درصد فعالیت‌های بدنی در كارهای روزانه باید افزایش یابد، به‌طور مثال با دوچرخه به سر كار رفتن به جای استفاده از ماشین، از پله‌ها استفاده كردن به جای آسانسور و ورزش‌های مقاوم‌كننده مثل پیاده روی و دوچرخه سواری- حدود 35 تا 45 دقیقه- كمك خواهند كرد در مجموع 2000 كیلوكالری در هفته در اثر ورزش باید از بین برود، یك پیاده روی دو ساعته كافی خواهد بود.

وزن

در وزن‌های بالا هورمون‌هایی ترشح می‌شود كه فشار خون را افزایش می‌دهد، رگ‌های بدن را تنگ می‌كند به‌ طوری كه خون سریعتر جریان پیدا كند. كسانی كه چاق هستند نه تنها در معرض آرتریو اسكلروز بلكه مستعد بیماری‌هایی مثل دیابت و هیپرتانسیون (فشار خون بالا)  هستند.

پیشگیری

پایین آوردن وزن حتی به مقدار كم امكان بروز بیماری‌های قلب و عروق را كاهش می‌دهد. رژیم غذایی باید با فعالیت‌های بدنی همراه باشد بنابراین ورزش و حركات بدنی را نباید از یاد برد.

تغذیه

خوردن غذاهای چرب و مصرف نكردن میوه و سبزی به قلب و دستگاه گردش خون آسیب می‌رساند.

پیشگیری

نظر متخصصان تغذیه در مورد تغذیه مقوی و مناسب مختلف است. در مجموع نباید بیشتر از نیازهای بدن كالری مصرف شود. در تغذیه روزانه باید به حد كافی میوه و سبزی، مواد سبوس دار، ماهی، روغن زیتون و گردو خورده شود.

الكل و سیگار

كسانی كه به مقدار زیاد الكل می‌نوشند نه تنها به كبد، معده و روده خود آسیب وارد می‌كنند بلكه زمینه را برای بروز بیماری‌های قلب و عروق آماده می‌كنند؛ فشارخون افزایش می‌یابد خطر سكته مغزی زیاد می‌شود، بافت عضلانی قلب بزرگ می‌شود و ضربان قلب از حد طبیعی خود خارج می‌شود. نیكوتین و مواد مشابه رگ‌های بدن را تنگ می‌كنند و در اثر صدمه به بخش داخلی قلب میزان فشار خون را افزایش می‌دهند.

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

javahermarket